Boken 'Innføring i vernepleie' gir en grundig innføring i kunnskapsbasert praksis innen vernepleiefaget. Vernepleiere er autorisert helsepersonell med en sosialfaglig profil, og deres arbeid utføres på ulike nivåer og arenaer innen velferdstjenester, oppvekstetater og NAV i samarbeid med diverse tjenestemottakere samt andre yrkesgrupper. Forfatterne tar for seg hvordan rammebetingelser og særlige behov hos tjenestemottakere påvirker fagutøvelsen, der systematikk og samarbeid er essensielt. Boken er et viktig bidrag til utviklingen av kunnskapsbasert praksis i vernepleie, med spesiell fokus på samspillet mellom teori og praksis, samt videreutvikling av hensiktsmessige arbeidsmodeller. Forfatterne presenterer en Grunnleggende Arbeidsmodell i VErnepleiefaglig arbeid (GAVE), som fundamenteres i en problemløsningsprosess og didaktisk relasjonstenkning. Dette verket er uunnværlig for både studenter innen vernepleie og etablerte vernepleiere som ønsker å holde seg faglig oppdatert. 'Innføring i vernepleie' er dessuten en videreutvikling av den tidligere utgaven 'Innføring i profesjonelt miljøarbeid 2.utg.'