Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever
Produktbeskrivelse
Nyankomne andrespråkselever møter en betydelig læringsutfordring, da de skal utvikle både det norske språket og sine faglige ferdigheter samtidig. For å lykkes med dette er det avgjørende at opplæringen er tilpasset deres behov, og at språk- og fagopplæring tilbys i en sammenheng som tar i bruk elevenes tidligere erfaringer, kunnskaper og flerspråklige bakgrunn. Boken gir en grundig teoretisk og didaktisk innføring i hvordan en slik helhetlig tilnærming til opplæring kan planlegges, organiseres og implementeres. Forfatterne legger frem det sosiokulturelle teorigrunnlaget som er essensielt for denne typen opplæring, og belyser den didaktiske prosessen knyttet til ordforråd, muntlig kommunikasjon samt lesing og skriving. Fokuset på opplæring av nyankomne minoritetsspråklige elever gjør boken til et uvurderlig ressurssenter for lærerstudenter og lærere som har andrespråkselever i sine klasserom. Den oppdaterte 2. utgaven er i tråd med opplæringsloven av 2024, og gir leserne innsikt i moderne metoder for integrert språk- og fagopplæring.