I boken 'Kloss for kloss' av Øistein Gjøvik og Joakim Høyland får leserne en grundig innføring i blokkprogrammering, spesielt tilpasset for bruk i matematikkundervisningen. Med programmering som et stadig mer integrert element i skolen, reiser boken viktige spørsmål rundt hvordan mat og programmering bør samhandle. Forfatterne argumenterer for at begge metoder kan berike hverandre og viser hvordan dette kan realiseres i praksis. Leserne vil bli kjent med blokkprogrammering gjennom verktøyet Scratch, der boken gir en detaljert og lettfattelig veiledning. Den inneholder også en grundig oversikt over kompetansemålene for programmering fra 2. til 10. trinn, komplett med undervisningseksempler, oppgaver og aktiviteter som støtter læringsprosessen. Videre gir boken konkrete eksempler på hvordan programmering kan benyttes til å undervise i matematikkfaglige emner som geometriske former og algebra. Den viser også hvordan programmering kan anvendes i andre fagfelt. I tillegg inkluderer den en introduksjon til programmering av micro:bit. 'Kloss for kloss' er skrevet med lærerstudenter og matematikklærere i grunnskolen som målgruppe, men boken er også et verdifullt ressurssenter for alle som har en interesse for blokkprogrammering og dens anvendelser i utdanningssektoren.