I en tid hvor informasjon er lett tilgjengelig gjennom internett, er det å vurdere informasjon minst like viktig som å finne den. Boken 'Kritisk literacy i klasserommet' utforsker hva det innebærer å ha en kritisk tilnærming til tekst, og hvordan lærere kan tilrettelegge for dette i klasserommet. Gjennom en solid forankring i internasjonal teori og forskning, presenteres kritisk literacy som både en kompetanse og et teoretisk felt, og boken tilbyr didaktiske metoder som kan implementeres i undervisningen. Forfatterne, Karianne Skovholt og Aslaug Veum, som begge er førsteamanuenser i norsk ved Institutt for språk og litteratur ved Universitetet i Sørøst-Norge, deler sine omfattende erfaringer som forskere og faglitterære forfattere. Denne boken gir leserne en verdifull introduksjon til kritisk literacy og minner om viktigheten av å utvikle elevenes kritiske ferdigheter. I tillegg inkluderer den et rikt utvalg av praktiske verktøy og eksempler for hvordan lærere kan arbeide med kritisk teksttilnærming, slik at leseren får konkrete ideer til anvendelse i klasserommet.