Kropp, bevegelse og helse i barnehagen er en viktig ressurs for alle som arbeider med barn. Boken belyser hvordan barn, gjennom fysisk aktivitet og bevegelse, blir bedre kjent med seg selv, sine medmennesker og omgivelsene. Å legge til rette for positive kroppslige opplevelser er derfor essensielt for barnehagens oppdrag. Forfatterne påpeker betydningen av personalets holdninger og erfaringer, som utgjør fundamentet for å forstå viktigheten av motoriske opplevelser og mestring for barn. For å skape velorganiserte bevegelsesrom i barnehagen, hvor alle barn kan oppleve utfordringer og spenning, er god tilrettelegging nødvendig, og dette krever relevant kunnskap. Boken presenterer en rekke teorier knyttet til barn, motorikk og helse, samt den viktige rollen friluftsliv og lek i natur spiller. Forfatterne utforsker også forskjellige pedagogiske tilnærminger og didaktiske refleksjoner. Den nyeste utgaven av boken er oppdatert for å reflektere endringer i lov- og regelverk, samt ny forskning og litteratur. Den henvender seg spesielt til studenter i barnehagelærerutdanningen, innen kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse, men er også relevant for alle som er interesserte i barn og deres fysiske utvikling.