I 'Kroppsøving i praksis' setter Øystein Bue Røynesdal og Ingfrid Mattingsdal Thorjussen søkelys på forbindelsen mellom kroppsøvingsfagets utøvelse og forskningsbasert kunnskap. Boken utforsker tre kjerneområder: læreplanbegreper, klasseledelse og undervisningsmetoder, med mål om å fremme utviklingen av praksiser som sikrer høy kvalitet på opplæringen for alle elever, både under dagens og fremtidige læreplaner. Forfatterne belyser betydningen av forskningsarbeid i konteksten av Fagfornyelsen (LK20), og presenterer praktiske teorier, modeller og empiriske data som kan bidra til fornyelse av undervisnings- og ledelsesmetoder innen faget. En sentral tanke i boken er hvordan de tre temaområdene henger sammen. For eksempel er det essensielt for kroppsøvingslærere å ha bred kompetanse i ulike undervisningsmetoder, en solid forståelse av klasseledelse, og evnen til å stille variert veiledningsspørsmål til elevene for å implementere mer elevsentrerte tilnærminger. Boken retter seg mot studenter, lærere og fagpersoner som ønsker å styrke sin kunnskap om kroppsøvingsfaget og forbedre undervisningen for framtidige generasjoner.