Hvordan utvikler og kvalitetssikrer man kunnskap i lærerprofesjonen? I en tid der samfunnet preges av et mangfold av kunnskapskilder, er det viktig for lærere å navigere i dette landskapet. 'Kunnskapsarbeid i lærerprofesjonen' av Hege Hermansen belyser spørsmål som: Hvem bestemmer hvilken kunnskap som er sentral for lærerens arbeid? Boken utforsker læreres ansvar for å kontinuerlig utvikle og kvalitetssikre den kunnskapen som ligger til grunn for deres yrkesutøvelse. Med et økende politisk fokus på lærernes kompetanse, blir kompleksiteten i dette ansvaret enda mer tydelig. Gjennom en grundig tilnærming viser boken hvordan lærere kan integrere ny kunnskap i læringsprosessen med elevene, samt hvordan kunnskapsutvikling kan skje i lærerteam og gjennom skolebaserte utviklingsprosjekter. Et sentralt tema er at lærernes forhold til profesjonskunnskap ikke bare påvirker den daglige undervisningen, men også er avgjørende for profesjonens autonomi og for den tilliten lærerne mottar i samfunnet.