I boken "Kunsten å være urolig" utfordres den konvensjonelle oppfatningen av at uro i barnehager og skoler kun er en negativ tilstand, mens ro blir ansett som positivt. Gjennom ti innsiktsfulle kapitler utforskes temaene uro, lek og kreativitet fra et kunstnerisk perspektiv. Forfatterne tar for seg essensielle spørsmål som: Hva er betydningen av å oppleve uro? Hvordan kan uro fungere som en kilde til kreativ energi? Hvilke positive endringer kan uro bidra til i barns liv? Og i hvilken grad kan kunstfaglige metoder fremme en konstruktiv tilnærming til uro? Denne boken henvender seg primært til studenter innen barnehage- og grunnskolelærerutdanningen, men den tilbyr verdifulle perspektiver som også vil være til nytte for nåværende lærere i barnehager og skoler. Bøkene er et kollektivt verk av redaktørene Bjarne Isaksen og Anne Eriksen sammen med en rekke bidragsytere, som sammen belyser hvordan uro kan forstås og brukes i læringsprosesser.