Boken "Kunstfagdidaktikk" tar for seg en innovative undervisningspraksis hvor lærerens rolle som forsker, skaper og medlærer er i sentrum. Denne vitenskapelige antologien fremhever hvordan kunstfagdidaktikk fungerer som en aktiv deltaker i samfunnets og samtidenes utvikling. Gjennom å utforske tradisjoner og metoder innen kunstfagene, åpnes det for en ny og dynamisk tilnærming til undervisning. Målgruppen for denne boken omfatter forskende lærerutdannere, lærere, kunstnere og studenter som er interessert i hvordan kunstfag kan bidra til en skapende, utforskende og performativ undervisningspraksis, spesielt i en tid preget av kritisk og inkluderende endring. Redaktørene, som hver har solid erfaring innen dans, visuell kunst, drama, språk og litteratur, samt musikk, bringer en tverrkunstfaglig tilnærming til verket. Med engasjement fra både redaktører og bidragsytere, som omfatter kunstnere, lærere og barnehagelærerutdannere, har boken som mål å forme og artikulere kunstfagdidaktikk i en norsk og nordisk kontekst. Gjennom "Kunstfagdidaktikk" argumenteres det for at kunstfagdidaktikk bør oppleves som en praktisk tilnærming der kunstens kreative potensial blir aktivert, slik at boken tilbyr verdifulle, kunstneriske opplevelser.