Kvalitet i norsk skole gir en grundig innsikt i betydningen og effekten av de mange studiene som har blitt gjennomført siden de første PISA-resultatene ble offentliggjort i 2001. Forfatterne undersøker hvordan disse internasjonale evalueringene, inkludert PISA og TIMSS, har påvirket forståelsen av læringsutbytte og undervisningspraksis i den norske skolen. Med analyser av hva som skjer i klasserommet, fremhever boken den verdifulle kunnskapen som disse studiene bidrar med, samtidig som den gir leseren et solid grunnlag for å forstå utviklingen i norsk skolepolitikk. Temaet kvalitet i utdanning blir belyst gjennom flere bidrag som dekker spesifikke fagområder som lesing, naturfag, matematikk og engelsk, samt sentrale temaer som vurdering, testmotivasjon og læringsstrategier, i tråd med Kunnskapsløftet. Boken er spesielt rettet mot forskere innen skoleforskning, men er også en nyttig ressurs for studenter og lærere som ønsker å fordype seg i aktuelle temaer knyttet til utdanning og læring.