Den raske utviklingen innen kunstig intelligens har skapt både utfordringer og muligheter for lærere globalt. I boken "Læreren møter ChatGPT" tar Eyvind Elstad for seg hvordan generativ kunstig intelligens, som ChatGPT, kan påvirke undervisning og læring. Selv om ChatGPT ikke opprinnelig ble designet for pedagogiske formål, er det blitt en realitet som lærerne må forholde seg til. Boken undersøker hvordan denne teknologien kan brukes i skolen, og hvilke konsekvenser den har for både læreres undervisning og elevenes læringsprosess. Med et fokus på kjennetegn ved god undervisning, diskuterer Elstad både mulighetene og begrensningene som generativ kunstig intelligens medfører. "Læreren møter ChatGPT" henvender seg til lærere og lærerstudenter som ønsker å navigere i de nye realitetene skapt av teknologisk utvikling. Lærerens rolle som formidler til fremtidige generasjoner blir stadig viktigere, og det er essensielt å forstå hvordan man kan samarbeide med teknologi for å forbedre læringsopplevelsen.