I boken 'Læreren som forsker' får vi innblikk i hvordan en forskende tilnærming til lærerarbeid kan implementeres allerede i grunnutdanningen. Forfatterne peker på viktigheten av å gi lærerstudenter verdifulle erfaringer gjennom grundig veiledning og undervisning, noe som kan motivere dem til å bli dyktige praktikere i skolen. Dette konseptet har vært et ideal i debatten om hvordan den gode skole skal se ut, men overgangen fra teori til praksis har vært langsom. Boken adresserer nettopp denne utfordringen ved å tilby lærerstudenter, nåværende lærere og skoleledere verktøy og metoder for å integrere forskningsbaserte tilnærminger i skolehverdagen. Den har også relevans for andre profesjoner som ønsker å utvikle kompetanse gjennom praktisk læring og refleksjon. Redaktørene, Mary Brekke og Tom Tiller, bringer med seg omfattende erfaring fra skoleforskning, og har sammen med en rekke bidragsytere fra både Norge, Sverige og Finland samlet kunnskap om aksjonsforskning og aksjonslæring. Gjennom deres innsikt i pedagogisk og didaktisk forskning tar de sikte på å forbedre klasseromspraksis og undervisningsmetoder, og dermed styrke utdanningssystemet som helhet.