I "Lærerrollen i endring" tar Cathrine Edelhard Tømte leseren med på en grundig utforskning av studentaktiv læring som en essensiell komponent i moderne utdanning. Boken presenterer empiriske eksempler som illustrerer hvordan både lærerutdannere og lærere kan fremme studentaktiv læring i klasserommet. Gjennom ti dypgående kapitler analyseres hvordan denne tilnærmingen påvirker lærerrollen i møte med en stadig mer digitalisert skolehverdag. Hva innebærer det å være lærer i dagens samfunn, og hvilken kompetanse trenger læreren for å navigere i fremtidens undervisningslandskap? Forfatteren tar også opp spørsmål om hvordan et rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse kan støtte læreres utvikling og praksis. Boken er et resultat av det treårige forsknings- og utviklingsprosjektet Studentaktiv læring i lærerutdanningen (STALU), som pågikk fra 2020 til 2023. Hovedmålgruppen for denne fagfellevurderte antologien er studenter i lærerutdanningen, men den er også relevant for studenter i pedagogikk, lektorutdanning, Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), samt for lærere og skoleledere som ønsker å styrke sin forståelse av studentaktiv læring.