Hvordan kan vi skape et læringsmiljø som fremmer trivsel og utvikling for både elever, lærere og skoleledelse? Boken "Læringsmiljø i praksis" tar for seg de komplekse faktorene som bidrar til en vellykket skolehverdag. Det finnes ingen universell mal for hva som utgjør en god skole, men forfatterne oppfordrer til refleksjon rundt sentrale spørsmål som: Hva er egentlig viktig i skolens hverdag? Hvilke metoder og strategier fungerer for den enkelte elev, lærer, og i helheten av skolen? Gjennom eksempelet med Elvebakken videregående skole i Oslo, som gjennomgikk en bemerkelsesverdig forvandling under Per Sollis ledelse, belyses hvordan en tilnærming med fokus på både utfordringer og suksesser kan føre til en åpenbar forbedring av læringsmiljøet. Boken er et resultat av et ønske om å dele Sollis effektive metodikk, og den bygger på innsamlet taus kunnskap samt praktiske erfaringer fra skolen over mange år. Med en solid forankring i fagkunnskap og relevant skoleforskning, er dette en uvurderlig ressurs for lærere og skoleledere som ønsker å styrke sitt eget læringsmiljø gjennom praktiske tiltak.