Boken "Ledelse av skoleutvikling" av Marit Aas utforsker den essensielle rollen samhandling spiller mellom skoleledere og lærere. Aas argumenterer for at det er viktigere å stille de riktige spørsmålene enn å nødvendigvis følge en fast oppskrift i arbeidet med skoleutvikling. Gjennom nøye gjennomførte samtaler og samarbeid adresserer forfatteren kjernen i lederutfordringer som dagens skoler møter. Boken tar opp flere viktige temaer, blant annet hva forskningen sier om ledelse i skoleutviklingsprosesser, samt betydningen av en aktivitetsteoretisk forståelsesramme. Aas gir også innblikk i hva som kreves for å skape ekspansiv læring, hvilke utfordringer som oppstår i implementeringen av ny praksis, og hvordan spenninger i arbeidet kan fungere som drivkraft for utvikling. Målgruppen for boken inkluderer skoleledere, skoleeiere, studenter i skolelederprogrammer og andre interessert i å forstå og forbedre skoleutvikling. Marit Aas er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, noe som gir hennes perspektiver en solid forankring i akademisk forskning.