I takt med at det norske skolesystemet stadig omfavner et økende mangfold, stilles det spørsmål ved hvordan dette mangfoldet håndteres i praksis. Boken "Ledelse i og av flerkulturelle skoler" av Gunn Vedøy dykker dypt inn i sentrale temaer som verdigrunnlag, prioriteringer og ledelsesstrategier i flerkulturelle skoler. Gjennom tolv kapitler utforskes det teoretiske rammeverket rundt mangfold, samtidig som konkrete situasjoner fra skolehverdagen blir grundig analysert. Forfatteren setter ledelse av flerkulturelle skoler inn i et bredere samfunnsmessig perspektiv, noe som gir leseren en helhetlig forståelse av utfordringene og mulighetene som ligger i det flerkulturelle skolemiljøet. Boken er først og fremst rettet mot utdanningsledelse, men vil også være nyttig for studenter, skoleledere, politikere og ansatte i utdanningsforvaltningen. I tillegg er det en verdifull ressurs for dem som arbeider innen flerkulturell pedagogikk og alle som er opptatt av det flerkulturelle Norge.