I boken "Ledelsesverksteder" utforskes temaet skolelederutvikling gjennom en innovativ tilnærming: forskende partnerskap. Her samarbeider skoleledere og forskere for å undersøke hvordan ledelse kan fremmes i utviklingsarbeidet innen skolens profesjonsfellesskap. Målet er å gi innsikt i bruken av endringslaboratorier som en metode og arena for å styrke ledelse i skolen. Forfatterne har praktisert endringslaboratorier i en norsk kontekst, og deler sine erfaringer ved hjelp av forskning, teori og grundige analyser av prosesser. De presenterer funnene fra sine undersøkelser og fremhever varianter av metoden som spesielt er utviklet for skoleutvikling. Videre diskuterer de både de positive aspektene og de utfordringene metoden kan medføre. Målgruppen for denne boken er vid, og retter seg mot skoleledere, lærere, ansatte i fylkes- og kommunal sektor, støtteaktører for skoler, nasjonale myndigheter samt forskere og studenter ved høyere utdanningsinstitusjoner. I tillegg kan innholdet være nyttig for andre aktører og sektorer som søker nye perspektiver på læring innen arbeidslivet.