I denne tredje utgaven av boken 'Lek - opplevelse - læring' viderefører Ole Fredrik Lillemyr sitt fokus på lek, opplevelse og læring, med en særlig vektlegging av selvstendighet, medvirkning og betydningen av fellesskap og tilhørighet. Denne utgaven bringer med seg en omfattende bearbeiding av mange kapitler fra den foregående utgaven, hvor flere avsnitt er nyskrevet, mens andre er fjernet for å sikre relevans og oppdatert innhold. Den avsluttende delen av boken, som omhandler praktisk-metodiske utfordringer, har blitt kraftig revidert og i noen tilfeller utvidet for å gi leserne de mest aktuelle verktøyene og innsiktene. Boken er forankret i en rekke teoretiske tilnærminger og forskningsresultater, med et klart fokus på barns beste slik definert av FNs barnekonvensjon. Dette perspektivet har blitt tydeligere og knyttet til moderne syn på barn og barndom, samt betydningen av medvirkning og sosial og kulturell tilhørighet. Lillemyr fremhever en helhetlig tilnærming til omsorg, lek, læring og danning, som nå danner grunnlaget for allsidig utvikling i barnehage og skole. Gjennom de nye formålene presenteres et mer integrert syn, som også er i tråd med gjeldende rammeplaner, læreplaner og relevante lover, samt internasjonale trender. Dette er en bok som er essensiell for alle som jobber med barn og ønsker å fremme en utviklende og inkluderende læringsmiljø.