Denne boka er en uvurderlig ressurs for lærerstudenter som ønsker å forstå prosessen med å skrive en masteroppgave i samfunnsfag. Med en struktur som speiler oppbygningen av en typisk masteroppgave, tilbyr boka et omfattende utvalg av teorier, kvalitative metoder og ulike typer empiri. Forfatterne innleder med en grundig gjennomgang av de grunnleggende kravene i vitenskapelig skriving, inkludert forskningsetikk, ulike skrivestiler, formelle krav, samt betydningen av konstruktiv kritikk – både å gi og motta tilbakemeldinger. Boka illustrerer sine poenger med eksempler fra reelle masteroppgaver, noe som gir en praksisnær tilnærming til temaene. Den fungerer som en innføring i både teori og kvalitativ metode, og vil være til stor nytte for både veiledere og undervisere i vitenskapsteori ved lærerutdanningen. Målgruppen omfatter lærerstudenter innen samfunnsfag, KRLE, PEL, samt veiledere og forelesere i høyere utdanning. I lys av at det fra studieåret 2021/22 vil bli et krav for lærerstudenter i Norge å skrive en obligatorisk masteroppgave, fyller denne boka et betydelig behov i den norske lærerutdanningen.