Ønsker du å forske på dynamikken i klasserommet, lærernes undervisningsmetoder eller elevenes læringsprosesser? "Metoder i klasseromsforskning" gir deg verktøyene du trenger for å navigere i det omfattende metodiske landskapet. Boken presenterer en rekke forskningsbaserte tilnærminger til design, datainnsamling og analyse. Bidragene fra erfarne klasseromsforskere dekker et bredt spekter av temaer, inkludert sampling, mixed methods, gjenbruk av kvalitative data, samt ulike metoder som intervju og videostimulert intervju. Denne mangfoldige metodikken utforsker også observasjonsteknikker, spørreundersøkelser, intervensjoner og bruken av skjermopptak i forskning relatert til klasserommet. Med grundige kapitler om analyse av videodata, kategorisering og koding innen intervju- og observasjonsforskning, samt innholdsanalyse av elevtekster, gir boken en unik innsikt i kvalitative studier. Redaktørene, Emilia Andersson-Bakken og Cecilie Dalland, er førsteamanuenser ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet, og bidrar sammen med et team av dyktige forskere til en bok som er uunnværlig for både studenter og profesjonelle innen klasseromsforskning.