For optimal læring og utvikling i skolen er det essensielt at elevene opplever motivasjon for skolearbeidet. Dette utgjør en av de mest sentrale oppgavene for lærerne. En av de betydeligste utfordringene i klasserommet er evnen til å engasjere alle elever, da motivasjonen blant dem ofte varierer sterkt. Mens noen elever viser stor interesse og dedikasjon til skolearbeidet, er det andre som har lavere motivasjon og derfor legger ned mindre innsats. For lærerne er det ikke tilstrekkelig å kunne pedagogiske prinsipper og praktiske tilnærminger; de må også forstå de teoretiske fundamentene som ligger til grunn for de anbefalte praksisene. Denne boken tar derfor sikte på å tydeliggjøre og belyse forholdet mellom teori og praksis. Den er skrevet med tanke på studenter i lærerutdanningen, slik at kommende lærere kan utvikle en helhetlig forståelse av motivasjon i læringsprosessen. Einar M. Skaalvik er professor emeritus i pedagogisk psykologi og forskningsmetode, mens Sidsel Skaalvik er professor emerita i spesialpedagogikk ved Pedagogisk institutt, NTNU. Begge forfatterne jobber nå som seniorforskere ved NTNU Samfunnsforskning.