I boken 'Nye grep om skriveopplæringa' utforsker forfatterne hvordan en felles forståelse av skriving og tydelige forventninger til skrivekompetanse kan forbedre skriveopplæringen. De undersøker også hvordan læringspotensialet i skriving kan utnyttes på tvers av ulike fag og situasjoner. Boken bygger på omfattende forskning der en stor gruppe lærere og elever har blitt fulgt i deres arbeid med skriving og vurdering. Resultatene fra dette Normprosjektet er både interessante og overraskende. Foruten å presentere bakgrunnen og gjennomføringen av prosjektet, deler boken verdifulle funn og erfaringer fra feltet. Den inneholder praktiske ressurser til skriveopplæring og tekstvurdering, samt erfaringer fra bruken av disse ressursene. Gjennom hele boken kommer både lærer- og elevstemmer til orde, blant annet i form av skriveoppdrag, elevtekster fra ulike fag og samtaler om tekster. Dette gjør at boken retter seg mot et bredt publikum, inkludert skriveforskere, lærarutdannere, skuleleiarer, utviklingsorienterte lærere og ikke minst lærarstudenter. Forfatterne av prosjektet, som har samarbeidet om å skrive boken, bidrar med en helhetlig fremstilling av emnet.