I boken "Opplæring til selvstendighet" utforskes de fundamentale begrepene knyttet til selvstendighet og selvstendige handlinger. Leserne vil få en dypere forståelse av hvorfor selvstendighet er en essensiell del av barn og unges utvikling, samt hvordan denne egenskapen kan fremmes gjennom målrettet opplæring. Boken tar utgangspunkt i sosial kognitiv teori, hvor spesielt aktørskap, forventning om mestring og selvregulering blir grundig omtalt. Forfatterne diskuterer også de underliggende verdiene som er viktige for utvikling og implementering av selvstendighet, stiller spørsmål ved om selvstendighet alltid er en fordel, og vurderer hvilken innvirkning selvstendighet har på psykisk helse. Redaktørteamet, bestående av Cecilie Skaalvik, universitetslektor i pedagogikk, og Marit Uthus, førsteamanuensis i spesialpedagogikk, leder leserne gjennom dette viktige emnet. Begge er tilknyttet Institutt for lærerutdanning ved NTNU. I tillegg bidrar Einar M. Skaalvik, professor emeritus i pedagogisk psykologi, samt Sidsel Skaalvik, professor emerita i spesialpedagogikk, med sine ekspertuttalelser og erfaringer. Dette gjør boken til en uvurderlig ressurs for de som ønsker å forstå og utvikle selvstendighet hos unge mennesker.