I 'Opplæringsfrihet' presenterer Vegard Kvam en grundig og informert analyse av forholdet mellom privat og offentlig utdanningssektor i Norge. Med over 95 prosent av barn og unge som får sin grunnopplæring gjennom offentlige skoler, er det tydelig at dette systemet har fått stor oppslutning. Likevel er det mange spørsmål som reises om fellesskolens rolle og struktur. Boken tar for seg de pågående debattene i Stortinget og lokalt om mulighetene for private skoler og hjemmeundervisning, som ofte kan være langvarige, opprivende og fulle av ideologiske motsetninger. Gjennom en dypdykk i disse diskusjonene evner Kvam å avdekke de underliggende problemene og verdiene som står på spill. Bør foreldre og foresatte ha muligheten til å velge bort den offentlige skolen til fordel for ulike former for privat undervisning? Hva er de intellektuelle og juridiske fundamentene som gir grunnlag for denne friheten, både i norsk lovgivning og internasjonale normer? Boken utforsker videre hvilke argumenter som for og mot private skoler og hjemmeundervisning har blitt fremsatt i Stortinget siden 1814, og om noen av disse argumentene fortsatt er relevante og gyldige i dagens utdanningsdebatt.