I denne innføringsboken presenteres et bredt spekter av både klassiske og nyere teorier knyttet til forståelsen av barn og unges oppvekst og psykologiske utvikling. Boken, nå i sin andre utgave, er grundig oppdatert med den nyeste forskningen og teoriutviklingen innen feltet. Forfatterne, som er anerkjente fagformidlere, forskere og behandlere i Norge, tar sikte på å gi leserne en dypere forståelse av de forskjellige teoretiske tilnærmingene og hvordan disse relaterer seg til de normale utviklingsforløpene i dagens samfunn, samtidig som de belyser mer bekymringsfulle utviklingstrekk. Boken tar for seg en rekke sentrale teorier som klassisk psykoanalyse, nyere psykoanalytiske perspektiver, tilknytningsteori, samt utviklingsmodeller fra anerkjente teoretikere som Daniel Stern, Jean Piaget og Lev Vygotsky. Videre inkluderer den kulturpsykologiske retninger, familiesystemteori, atferdsanalyse og kognitiv psykologi. Flertallet av kapitlene utforsker også sammenhengen mellom moderne biologisk forskning og psykologi. En sentral ramme for bokens fokus er Bronfenbrenners økologiske modell, som gir leserne en strukturert tilnærming til å forstå de komplekse interaksjonene i barns liv. Gjennomgående eksempler som Aisha Khan fra Oslo og Rikard Johansen fra Lofoten illustrerer teoriene i praksis. Boken er tilrettelagt for bachelorstudier og fungerer som en omfattende introduksjon til temaet psykologisk utvikling. Hver kapittel avsluttes med relevante spørsmål og forslag til fordypningslitteratur, noe som oppfordrer studentene til å engasjere seg videre i stoffet.