Boken 'Pedagogikk for kommende lærere' av Eyvind Elstad tilbyr en omfattende innsikt i hvordan pedagogikk kan fremme en helhetlig forståelse av lærerrollen. Den er spesielt utviklet for å stimulere lærerstudenters refleksjon ved å knytte teoretiske perspektiver til praktisk undervisning. Med sitt delte oppsett i fem hoveddeler, gir boka en grundig dekning av de essensielle emnene som er fastsatt i utdanningskrift og nasjonale retningslinjer, inkludert grunnskolelærerutdanningene for trinnene 1-7 og 5-10, den praktisk-pedagogiske utdanningen, samt lektorutdanningen for trinn 8-13. Del I fokuserer på de ulike aspektene ved å bli lærer og hvordan lærerutdanningen forbereder studentene på læreryrket. Delene II, III og IV utforsker elevens læring, spesifikke trekk ved lærestoffet og lærerens oppgaver i undervisning og vurdering. I Del V vurderes skolen som en kontekst som former lærerens yrkesutøvelse. Boken bygger på moderne forskning og inkluderer et dedikert kapittel om læringsvitenskap, med særlig vekt på at elevene skal få mulighet til å utforske. I tillegg til hovedinnholdet, gir boka omfattende utdypningsstoff og relevante oppgaver som kan berike lærerens utdanning.