Boken 'Pedagogisk ledelse i barnehagen' gir dyptgående innsikt i hvordan pedagogiske ledere spiller en avgjørende rolle i å styrke og utvikle det faglige innholdet i barnehagen. Forfatterne, Tonje Skoglund og Pia Sundvall, fremhever betydningen av reflekterende ledelsesprosesser og introduserer begrepet faglegging som en sentral del av effektiv pedagogisk ledelse. Gjennom kritisk refleksjon som foregår i fellesskap, økes den faglige kompetansen blant de ansatte. Barnehagelæreren, som innehar solide profesjonskunnskaper om barnehagepedagogikk, har et særlig ansvar for å heve den interne faglige kunnskapen i barnehagen. Boken forbinder teori med det daglige livet i barnehagen, og skaper en helhetlig forståelse av det pedagogiske landskapet. I denne oppdaterte utgaven vektlegger forfatterne sin egen tilnærming, og integrerer praksisfortellinger som henter inspirasjon fra kritisk tenkning. Boken avslører hvordan diskurser og kritisk refleksjon kan åpne dører for nye praksiser i barnehagen. Dette er et uvurderlig ressursverk for både barnehagelærere og studenter som studerer barnehagelærerutdanningen.