Boken "Profesjonsutvikling i skolen" utforsker den avgjørende rollen som profesjonsutvikling spiller i skolemiljøer, og hvordan denne utviklingen er knyttet til både læreres læring og elevenes resultater. Med ny innsikt dokumenteres betydningen av en helhetlig tilnærming der læring, ledelse og skoleutvikling ses i sammenheng. Verket tilbyr et solid fundament for å diskutere de optimale betingelsene for profesjonsutøvelse i skolen. De forskjellige kapitlene undersøker en rekke viktige temaer, inkludert samsvaret mellom autonomi og kontroll i læreryrket, forholdet mellom teori og praksis, samt balansen mellom dagligdags språk og fagspesifikt språk. Boken drøfter også hvordan kollektivt samarbeid og individualistiske tilnærminger kan påvirke profesjonsarbeidet. Boken er strukturert i fire hoveddeler: Del 1 introduserer temaet og diskuterer profesjonsbegrepet samt kvalitet i utdanningen. Del 2 fokuserer på lærerutdanning som et grunnlag for videre profesjonsutvikling. Del 3 tar for seg ulike områder av læreres profesjonelle utvikling. Del 4 knytter profesjonsutvikling til behovene og utfordringene i skoleledelse. Med sitt varierte innhold gir boken et rikt grunnlag for refleksjon og diskusjon om hvordan profesjonsutvikling kan forstås, fremmes og forbedres i skoler. Den er skrevet for studenter, lærere i aktiv tjeneste og skoleledere som ønsker å styrke læringsprosessen i skolen. Redaktørene, professor Eyvind Elstad og førsteamanuensis Kristin Helstad, er tilknyttet Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. I tillegg bidrar en rekke eksperter til å berike innholdet i boka.