I en tid der programmering og algoritmisk tenkning er essensielle ferdigheter, har disse temaene funnet sin plass i læreplanene for flere fag, med et spesielt fokus på realfagene. Boken «Programmering i skolen» gir en grundig innføring i programmering sett fra realfagenes perspektiv. Forfatterne demonstrerer hvordan programmering kan være et verdifullt verktøy, som ikke bare beriker faglig innsikt, men også åpner for innovative arbeidsmetoder i undervisningen. Målgruppen for boken er bred; den henvender seg til alt fra nybegynnere som aldri har programmert, til de med noe forkunnskap og videre til de som allerede besitter solid erfaring. Boken er delt opp med hovedvekt på programmeringsspråket Python, samtidig som den gir en kortfattet innføring i blokkprogrammering via Scratch og MakeCode for micro:bit. For lesere som ønsker å dykke dypere, inneholder boken kapitler om objektorientert programmering og en introduksjon til maskinlæring og kunstig intelligens. Forfatterne har et sterkt didaktisk og faglig fokus, og gir leseren innblikk i vanlige utfordringer både lærere og elever kan møte. Samtlige eksempler er knyttet til realfagene i ungdomsskolen og videregående skole, noe som gir praktisk relevans. Med et mangfold av aktiviteter og oppgaver spenner boken over ulike nivåer, slik at både lærere og elever kan finne noe som passer deres behov.