Boken "Rektor som leder og sjef" er et viktig verk som gir innsikt i de nyeste empiriske studiene om skoleledelse, styring, og kunnskapsutvikling i utdanningssektoren. Den fungerer som en verdifull ressurs for skoleledere, og dens hensikt er å bidra med både resultater og analytiske perspektiver som kan styrke deres evne til å fremme en kunnskapsbasert praksis i sine skoler. I flere av bokkapitlene analyserer forfatterne konkrete caser som oppfordrer skoleledere til å reflektere over sin egen lederpraksis. Denne refleksjonen er avgjørende, spesielt med tanke på at internasjonale studier har påvist at skoleledere spiller en sentral rolle i skoleutviklingen. Dette er også bekreftet av nyere norske studier som har undersøkt sammenhengen mellom ledelse og innovasjon i utdanningssystemet. Skoleledere har et omfattende ansvar som inkluderer utviklingen av kunnskap og kompetanse i lærerkollegiet. Det er imidlertid dokumentert at ledere i ulike nordiske studier tolker sitt handlingsrom ulikt, noe som har betydning for skolens praksis og hvordan ledelsen utøves. Boken belyser at mange skoler ikke utnytter og videreutvikler den kompetansen de har, stort sett på grunn av at de ikke i tilstrekkelig grad benytter seg av tilgjengelig forskningsbasert kunnskap. Dette er bare en av de mange utfordringene som tas opp i boken. Som en vitenskapelig antologi representerer dette verket et betydelig bidrag til forskningsbasert undervisning innen utdanningsledelse og det nasjonale rektorprogrammet. Med bidrag fra en rekke eksperter, blant hvilke mange har tilknytning til Institutt for læring og samfunn (ILS) ved Universitetet i Oslo, gir boken en omfattende oversikt over aktuelle temaer og problemstillinger i feltet.