Produktbeskrivelse
Boken "Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk" utforsker hvordan profesjonelle i utdanningssektoren håndterer en stadig mer rettsliggjort skolehverdag. Gjennom å undersøke samspillet mellom rettslige reguleringer og profesjonelt skjønn i skoleledelse, belyser verket hvordan juridiske normer påvirker pedagogisk praksis. Målet er å bidra til økt forståelse og kunnskap som kan være til nytte for skoleledere i arbeidet med å utvikle en kunnskapsbasert tilnærming som er til beste for elever, lærere og samfunnet som helhet. Boken presenterer funn fra det tverrfaglige forskningsprosjektet «Skolelederes faglige skjønn i håndteringen av rettslige standarder», og inkluderer perspektiver fra pedagoger, jurister og rettssosiologer. Den henvender seg til alle som er interesserte i rettsliggjøringen av utdanningssystemet og den økende betydningen av rettsregler, særlig gjennom nasjonalt tilsyn. "Retten i skolen" er også relevant for utdanning av kommende skoleledere og for de som allerede er i lederskap innen praksisfeltet. Kristian Andenæs innehar posisjonen som professor emeritus i rettssosiologi ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo, mens Jorunn Møller er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved det samme universitetet. Blant de øvrige bidragsyterne finner vi Helga Aune, Jeffrey Brooks Hall, Camilla Herlofsen, Vibeke Norheim Holm, Håkan Hydén, Henning Jakhelln, Stine Jeppesen, Berit Karseth, Kersti Kelder, Ulf Leo, Sven Nilsen, Eli Ottesen, Kirsten Sandberg, Kirsten Sivesind, Guri Skedsmo, Trond Welstad (UiO) og Per Wickenberg.