I boken "Samskapt kunnskapsutvikling i skolen" presenteres ny innsikt i samarbeid og utvikling av undervisnings- og veiledningspraksis innen skole og lærerutdanning, basert på forskning og utviklingsprosjekter. Målet med denne publikasjonen er å belyse hvordan utviklingsarbeid kan generere lokal kunnskap som danner fundamentet for bedre organisasjonsutvikling, samtidig som den gir et verdifullt bidrag til det forskningsmessige landskapet. Prosjektene involverer aktive samarbeid mellom elever, lærerstudenter, lærere og forskere i partnerskap med tre universitetsskoler. De forskjellige kapitlene gir leseren dypere forståelse for dynamikken som oppstår når ansatte i skoler og høyere utdanningsinstitusjoner går sammen for å utvikle ny kunnskap innen undervisning, veiledning og læring. Boken står som et overbevisende argument for verdien av samskapte forsknings- og utviklingsprosjekter og fremhever den viktige rollen universitetsskoler og lærerutdanningsinstitusjoner spiller i kvalitetsutviklingen av skole og lærerutdanning, både på et lokalt nivå og i det nasjonale og internasjonale forskningsmiljøet. Totalt har 40 forfattere bidratt til denne omfattende samlingen, der de fleste har sitt daglige virke enten i universitetsskoler, på universiteter, eller begge deler.