I skolen er samtaler en fundamental del av læringsprosessen for barn og unge. Gjennom samtaler utvikler elevene ikke bare sine muntlige ferdigheter, men de lærer også fag, blir dyktige skribenter og lesere, samt engasjerte samfunnsborgere. Også lærere kan dra nytte av samtaler som gir dem verdifulle verktøy både i undervisningen og i egen faglig utvikling. Boken "Samtale, samskrive, samhandle" tilbyr nye perspektiver på samspillet mellom muntlighet og skriftlighet, og presenterer innsikter fra ulike akademiske ståsteder. Den illustrerer hvordan snakking og skriving påvirker og beriker hverandre, både i læringsprosesser for elevene og i utviklingen av læreres profesjonelle kompetanse. For å oppnå vellykkede samtaler som fremmer læring, er det viktig å ha kunnskap om de forskjellige samtalene former som kan benyttes. Forfatterne legger spesiell vekt på hvordan samtaler kan styrke skrivingen, fra grunnskolen til lærerutdanningen. Boken er spesielt tilpasset lærerstudenter, lærere og forskere som ønsker å dykke dypere inn i emnet. Redaktørene, Randi Solheim, Hildegunn Otnes og Marit Olave Riis-Johansen, er tilknyttet Institutt for lærerutdanning ved NTNU og har betydelig erfaring fra forskningen om skriving og samtale i en rekke utdanningskontekster. De øvrige bidragsyterne kommer fra ledende forskningsmiljøer både nasjonalt og internasjonalt.