Boken «Skikket for yrket?» fungerer som en uvurderlig håndbok for alle som ønsker å forstå skikkethetsvurderingens rolle i helse- og sosialfaglige utdanninger. Den gir et grundig innblikk i hva skikkethetsvurdering innebærer, hvordan denne viktige prosessen utformes, og hva som er essensielt å ta høyde for. Å ferdes i yrkeslivet byr på mange utfordringer, og det er avgjørende at ansatte har den nødvendige kompetansen til å ivareta sine plikter. Studenter på vei mot karrierer som helsepersonell, sosialarbeidere eller pedagoger må ikke bare mestre de faglige læringsmålene, men også bevise at de er skikket for sitt kommende yrke. Det skjer imidlertid at enkelte studenter avdekker sider underveis i utdannelsen som gir grunn til bekymring for deres evne til å møte pasienter, klienter og barn i praktiske settinger. Denne boken tilbyr både råd og konkrete eksempler fra virkeligheten til hjelp for dem som skal foreta vurderinger av skikkethet, og derved bidra til å sikre kvaliteten i profesjonene. Kari Kildahl, som har en sentral rolle ved OsloMet, er supplerende av et kompetent panel med bidragsytere fra forskningsfeltet.