I skolen skjer det betydelig læring om elevenes egen identitet, noe som har stor innvirkning på deres personlige utvikling, motivasjon, innsatsvilje, læringsstrategier og valg av videre utdanning. Denne boken, skrevet av Einar M. Skaalvik og Sidsel Skaalvik, belyser viktigheten av elevenes selvoppfatning og hvordan denne påvirker læringsprosessen. I tillegg gir forfatterne en grundig gjennomgang av sentrale motivasjonsteorier, noe som danner et solid fundament for videre drøfting av læringsmiljø, strategier for læring og organiseringen av undervisningen. Boken presenterer prinsipper for tilrettelegging av læring som er essensielle for valg av læringsmetoder og aktiviteter i klasserommet. Den tar også for seg læring fra forskjellige perspektiver og gir en innføring i de viktigste teoriene relatert til betingelsene for læring. Den reviderte fjerdeutgaven inneholder oppdateringer fra nyere forskning og er tilpasset den reviderte læreplanens (LK2020) fokus på selvstendighet, folkehelse og livsmestring i opplæringen. Boken er primært rettet mot lærerstudenter, lærere og andre som arbeider med barn og ungdom, men de prinsippene som behandles, er relevante i alle sammenhenger der læring og mellommenneskelig kommunikasjon er i fokus.