I norske barnehager og klasserom finnes det mange barn og voksne med erfaringer fra ulike skriftsystemer som skiller seg fra det latinske alfabetet vi benytter i Norge. "Skriftspråkleg mangfald som ressurs i opplæringa" av Edit Bugge åpner dørene til dette mangfoldet og viser hvordan disse erfaringene kan utnyttes som en verdifull ressurs i opplæringen. Som lærer eller barnehagelærer vil du med stor sannsynlighet møte elever som har lært å skrive med alt fra arabiske bokstaver til kyrilliske skriftsystemer, eller barn med seder fra tamilske skoler. Ved å forstå og anerkjenne disse ulike skriftsystemene, vil du kunne hjelpe elevene med å bygge en bro til det norske alfabetet, noe som er avgjørende for deres språkutvikling. Boken gir en grundig innføring i forskjellige skriftsystemer og tilbyr praktiske råd om hvordan man kan jobbe med skriftspråk og synliggjøre språklig kompetanse i klasserommet. Dette vil ikke bare styrke elevens metaspråklige bevissthet, men også gi en berikende læringsopplevelse for hele klassen. Edit Bugge deler rike eksempler fra skriftspråkslæringen til både skoleelever, barnehagebarn og deltakere i voksenopplæring, samt gode undervisningsopplegg. Denne boken er en nyttig ressurs for både lærere og lærerstudenter, og gir den nødvendige kunnskapen for å fremme et inkluderende og mangfoldig læringsmiljø. Edit Bugge er førsteamanuensis i norsk ved Høgskulen på Vestlandet, hvor hun underviser i lærerutdanningene og er tilknyttet forskingssenteret BARNkunne. Hennes omfattende forskning innen barns språktilegnelse og språklig variasjon gjør henne til en autoritet på området.