I boken "Sosiale og emosjonelle vansker" stiller forfatterne spørsmål ved hvordan pedagoger kan skape et læringsmiljø som støtter positiv psykososial utvikling. Gjennom et forskningsbasert perspektiv analyseres hvordan skoler og barnehager kan identifisere og intervenere ved vansker som rammer sårbare barn og unge i utfordrende livssituasjoner. Boken består av seks grundige artikler som utforsker innagerende vansker, språk- og atferdsvansker, mobbing, samt problemer knyttet til migrasjon og ustabile hjemmeforhold. Forfatterne belyser også hvordan disse vanskene blir påvirket av den konteksten barna befinner seg i, enten det er i barnehagen eller skolen. I tillegg presenteres det mulige strategier for å utvikle et inkluderende læringsmiljø for de mest utsatte blant oss. "Sosiale og emosjonelle vansker" er den første av to antologier som bygger på forskning ved Senter for atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, der den påfølgende boken vil fokusere på det systematiske arbeidet med å etablere gode og forebyggende miljøer. Med sin målrettede tilnærming er denne boken særlig rettet mot studenter på masternivå innen spesialpedagogikk og pedagogikk, men den vil også være en uvurderlig ressurs for sosiallærere og ansatte i felten.