I dagens samfunn er det et økende fokus blant offentlige organisasjoner på hvordan de blir oppfattet av omverdenen. For å forbedre sitt omdømme har mange av disse organisasjonene begynt å utvikle strategier og tiltak som inkluderer en sterkere satsing på strategisk kommunikasjon. Begreper som identitet, merkevarebygging og omdømme, som tidligere var mest benyttet i privat sektor, er nå også blitt sentrale i den offentlige sfæren. Denne trenden er tydelig innen nesten alle sektorer og på alle nivåer av forvaltningen, noe som reiser en rekke viktige spørsmål med både etiske og forvaltningsmessige dimensjoner. En sentral problemstilling i boken er hvorvidt det er problematisk at offentlige organisasjoner tar i bruk metoder for omdømmehåndtering, likt privat sektor, og hvordan de strategisk påvirker narrativa rundt organisasjonen. Denne antologien byr på en grundig beskrivelse, analyse og forklaring av dette fenomenet, presentert av forskere med ekspertise innen offentlig politikk, organisasjonsfag, strategisk kommunikasjon og retorikk.