Hva kjennetegner akademiske tekster? "Tekstens autoritet" gir leserne verdifulle verktøy for å forstå og vurdere vitenskapelige tekster. I akademia kommer tenkemåte og arbeidsmetoder til uttrykk i tekstform, og det er avgjørende å kunne både lese og skrive akademiske tekster for å delta i den akademiske kulturen. Boken tar for seg hvilke egenskaper som gjør disse tekstene autoritative og hvordan de er bygget opp. Gjennom en grundig innføring i analyse av sentrale trekk ved akademiske tekster, inkludert argumentasjonsutforming, sjanger, retorikk og kontekst, hjelper forfatterne leseren med å identifisere det sentrale emnet i ulike tekster. Målet er å utruste leserne med nødvendige verktøy for både evaluering av andres arbeid og for egen skriveprosess. Den analytiske lesningen av andres tekster utgjør et fundament for å forbedre egen skriving, og forfatterne deler også praktiske råd for gode skriveprosesser. "Tekstens autoritet" henvender seg til alle som jobber med akademiske tekster, enten de er nybegynnere eller mer erfarne, og uansett om de er lesere eller skrivere. Boken er skrevet av et kompetent team ved Universitetet i Bergen, som også står bak førstesemesterstudiet i akademisk skriving, et program som har blitt anerkjent med både NOKUTs Utdanningskvalitetspris og Ugleprisen for godt studiekvalitetsarbeid.