Hvordan bør skriving og multimodal tekstskaping undervises i engelskfaget i norske skoler? Dette spørsmålet er aktuelt for alle lærere i engelsk som andrespråk (EAL) og lærere som utdanner kommende lærere. Boken gir et omfattende perspektiv på tekstskaping innen engelsk, hvor den utforsker ulike semiotiske ressurser utover skriving. Skriving blir ikke sett på isolert fra de andre grunnleggende ferdighetene. Spesielt forholdet mellom skriving og lesing, samt skriving og digitale ferdigheter, får særlig oppmerksomhet. Boken understreker at utviklingen av elevenes (multimodale) tekstkompetanse innebærer å heve deres bevissthet, refleksjon og kritiske tenkning rundt språkets og andre semiotiske ressursers makt, slik som den overbevisende kraften til bilder. Det globale sosiale konteksten for utdanning av elever i en post-sannhets æra gjør dette målet enda mer presserende. Gjennom en rekke eksempler fra elevtekster, oppgaver fra lærebøker, eksamensspørsmål og eksempler på autentisk tilbakemelding fra lærere, diskuterer forfatteren sentrale aspekter ved tekstskaping.