I boken "Tjenester som treffer" av Kristian Aasbrenn utforskes de utfordringene som offentlig sektor har stått overfor i møte med idealene fra privat sektor. Gjennom de siste årene har det vært en tendens til å adoptere konsepter som tjenestekvalitet og kundeorientering fra private og markedsorienterte tradisjoner, til dels uten kritisk vurdering. Aasbrenn stiller spørsmål ved om denne overføringen av begreper er tilstrekkelig når det kommer til utviklingen av statlige og kommunale tjenester. Boken setter fokus på hvordan man kan tilfredsstille individuelle brukeres behov og forventninger, samtidig som man ivaretar sentrale samfunnsinteresser. I lys av New Public Management-bevegelsen har brukerorientering blitt et nøkkelbegrep, der det offentlige organisasjoner har blitt oppfordret til å modernisere sine tjenester og bli mer konkurransedyktige, både internt og i forhold til private aktører. Gjennom denne grundige analysen gir Aasbrenn viktige innsikter i hvordan offentlige tjenester kan utvikles for å være mer responsive og effektive, uten å miste fokus på samfunnets samlede beste.