I 'Tverrfaglig dybdelæring' analyseres og diskuteres de tre tverrfaglige temaene i den nye læreplanen LK20 på en kritisk og konstruktiv måte. Forfatteren, Theo Koritzinsky, gir konkrete eksempler på hvordan disse temaene kan integreres i undervisningen, med utgangspunkt i læreplanens overordnede deler og kompetansemålene for ulike fag. Boken inneholder over 200 tverrfaglige oppgaver til bruk i skolehverdagen, samt forslag til temadager, storyline-opplegg og prosjektarbeid der flere fag samarbeider. Oppgavene og de metodiske eksemplene er utformet for å støtte læreplanens fokus på elevers utforskende og praktiske læring samt kritisk tenkning. Mange av oppgavene fremhever også klare sammenhenger mellom de tre tverrfaglige temaene. 'Tverrfaglig dybdelæring' vil være til stor nytte for studenter innen pedagogikk og læring, skoleledere og lærere generelt. Hovedmålet med boken er å inspirere studenter og lærere til å utvikle en større interesse, mot og kompetanse for å arbeide med tverrfaglige spørsmål, temaer og metoder, med den hensikt å styrke både egen og elevenes dybdeforståelse av læreplanens tverrfaglige områder.