I 'Tverrfaglige lekeprosjekt i begynneropplæringen' utforsker Aud Berggraf Sæbø hvordan lek kan være en sentral del av barnas læringsprosess. Boken gir lærere verktøy for å skape lekbaserte og inkluderende læringsmiljøer i begynneropplæringen. Gjennom sin forskning har Sæbø utviklet dramapedagogiske undervisningsopplegg tilpasset både barnehage og grunnskole. Resultatet er en pedagogisk tilnærming som fremmer kreativitet, estetikk og inkludering, noe som både kan øke elevenes interesse og holde deres lærelyst ved like. Med fokus på konkrete undervisningsopplegg presenterer forfatteren hvordan lærere kan arbeide med kompetansemålene gjennom lek og rollelek. Hun gir verdifulle tips underveis og belyser viktigheten av lek og kreative læreprosesser, støttet av teori og forskning. Bokens målsetting er å hjelpe lærere å inkludere alle elever i en leksentrert læringsprosess, samtidig som de bygger opp elevenes mestringsfølelse og gleder seg over læring. Selv om boken er primært rettet mot lærere i første og andre klasse, kan mange av oppleggene tilpasses resten av småskoletrinnet med enkle justeringer.