I klasserom, på skoler, i organisasjoner og i stater oppstår det ofte uenigheter, selv når folk føler en sterk tilknytning til hverandre. Ethvert demokrati kan forstås som et «uenighetsfellesskap». I denne boken tar Lars Laird Iversen for seg begrepet uenighetsfellesskap og undersøker hvilke konsekvenser det har for vår forståelse av demokrati og deltakelse. Forfatteren belyser både de store, kollektive fellesskapene som nasjoner og de mindre, intime fellesskapene som arbeidsplasser og skoler. Han inviterer oss også til å reflektere over vårt eget individ, og stiller spørsmål ved hvordan det å se på oss selv som uenighetsfellesskap kan påvirke vår identitet og samhandling. «Uenighetsfellesskap» gir en ny innsikt i grunnlaget for samarbeid og fellesskap, og stiller kritiske spørsmål ved den utbredte oppfatningen av at fellesskapet er bygget på delte verdier. Boken utfordrer etablerte ideer om nasjonalisme og kulturelt mangfold, og utforsker skolen som en viktig arena for å fremme sunne uenighetsfellesskap. Videre argumenterer Iversen for at nytenkning og kreativitet er essensielle for et velfungerende demokrati og et ektefellesskap. Dette verket er spesielt relevant for studenter innen samfunnsfag, pedagogikk, samt for alle som ønsker å ta kloke beslutninger i grupper preget av uenighet. Ragnhild Fjellro fra Forskerforum uttaler: «Jeg håper både studenter og folk flest vil lese boka og gjøre seg kjent med uenighetsfellesskapet.» Atle Møen fra Dag og Tid kommenterer: «Denne boka åpner et perspektiv på å forstå skolen, demokratiet, medborgerskapet og den nasjonale fellesskapen.»