Boken 'Utdanningsledelse som mikropolitisk praksis' tar for seg skolens aktører og deres betydning i arbeidet med å oppfylle skolens samfunnsoppdrag. Den fremhever skolens indre praksis som et mikropolitisk arbeid, der både ledelse og lærere spiller varierende roller i håndteringen av politiske krav om økt kvalitet i utdanningen. Ved å bygge på et bredt og variert kunnskapsgrunnlag fra både nasjonal og internasjonal forskning, gir boka innsikt i hvordan skolens oppdrag kan forvaltes lokalt. Her står aktørenes rolle i forhandlingene om mening, makt og posisjonering i sentrum. Bokens temaer inviterer til videre drøfting, og hvert kapittel avsluttes med refleksjonsspørsmål som kan være nyttige for skoleledere og lærere i møte med aktuelle politiske initiativer. Disse initiativene kan omfatte nye læreplaner, endringer i opplæringsloven, elevenes læringsmiljø og lærernes vurderingspraksis. Målgruppene for boka inkluderer studenter i den nasjonale rektorutdanningen og i masterprogrammer relatert til utdanningsspørsmål. I tillegg er boka relevant for både sentrale og lokale utdanningspolitikere, representanter for skoleeiere, samt enhver som ønsker å øke sin kompetanse innen styring og ledelse i utdanningssektoren. Ann Elisabeth Gunnulfsen, som er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, har en solid bakgrunn innen forskningen som knytter sammen styring, ledelse og kollektive praksiser i skolen. Hun har tidligere erfaring som ungdomsskolelærer, skoleleder og pedagogisk rådgiver på kommunenivå, og hun har doktorgrad i utdanningsledelse.