Boken 'Utfordrende atferd i skolen' av Emilie C. Kinge utforsker hvordan vi kan forstå og håndtere atferdsutfordringer blant barn og unge i skolen. Den tar for seg essensielle spørsmål som hvordan vi kan se forbi atferden og inn i de underliggende behovene til elevene. Kinge argumenterer for viktigheten av å komme tettere inn på disse elevene, som ofte har en historie de ønsker å dele, men ikke alltid finner ordene til. Boken belyser hvordan psykisk helse og mestring skal styrkes gjennom dypere innsikt i elevens liv og opplevelser. Den inneholder virkelige historier fra barn og unge som gir leserne en bedre forståelse av deres situasjoner. Kinge understreker at barnas atferd ofte er en form for kommunikasjon, et rop om hjelp i mangel på ord. Den viktige beskjeden er at alle barn og unge har et fundamentalt behov for å bli sett for den de er, ikke bare for handlingene de utfører. Det er også tydelig at utfordringene som lærere og ansatte møter, ikke kan håndteres i isolasjon; samarbeid, fellesskap og fortrolig støtte mellom kolleger er avgjørende for å imøtekomme disse behovene på en helhetlig måte. Med fokuset på samhandling og utnytting av de menneskelige ressursene i skolen, gir boken verdifulle perspektiver og praktiske verktøy for å forbedre skolehverdagen for alle involverte.