Boken 'Utforskende undervisning i matematikk' tar for seg den økende betydningen av utforskende metoder innen matematikkundervisningen i norsk skole. I lys av den bekymringsfulle trenden med fallende interesse og motivasjon for realfag blant barn og unge, fremhever boken hvordan en mer utforskende tilnærming kan styrke læring og livsmestring. Forfatteren baserer seg på omfattende forskning for å belyse viktige spørsmål rundt implementeringen av utforskende undervisning i matematikkfaget. Målet er å gi leseren en dypere innsikt i hva utforskende matematikkundervisning innebærer, hvordan dette utspiller seg på ulike utdanningsnivåer, og hvilke læringsgevinster det kan medføre. Med et klart og presist språk tar boken for seg praktiske aspekter ved matematikkundervisning, og gir verdifulle perspektiver. 'Utforskende undervisning i matematikk' er en fagfellevurdert, vitenskapelig antologi utgitt av medlemmene i Forskningsgruppa for Matematikkdidaktikk ved UIT - Norges Arktiske Universitet, og er resultatet av et større forskningsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd. Denne boken er en uvurderlig ressurs for lærerutdannere, lærerstudenter, lærere, samt alle som ønsker å få en dypere forståelse av utforskende undervisning i matematikk.