Boken "Utvidet klasserom i naturfag" av Merethe Frøyland og Kari Beate Remmen utforsker hvordan undervisning på alternative læringsarenaer kan styrke elevers læringsprosesser og forståelse i naturfag. For mange lærere er det imidlertid en utfordring å skape vellykkede undervisningsopplegg utendørs, spesielt i en hverdag preget av tidspress og begrensede ressurser. Forfatterne tar oss med på en reise hvor de avdekker de mange mulighetene som det utvidede klasserommet gir, samt hvordan man kan designe innovative undervisningsopplegg. Bokens rammefortelling bygger på erfaringene fra to klasser – en andreklasse i grunnskolen og en geofagklasse i videregående skole – som deltok i undervisning om bergarter. Resultatene etter et år viser at de yngre elevene mestret bergartsoppgaven med bravour, mens de eldre elevene slet med å anvende sin teoretiske kunnskap i praksis. Gjennom denne fortellingen diskuterer forfatterne essensielle aspekter som forståelse, undervisningsdesign, oppdrag, progresjon, observasjon, tolkningsverktøy og vurdering. De gir praktiske didaktiske råd som vil være nyttige for lærere som ønsker å implementere utvidede læringsopplegg. Boken står som et uvurderlig verktøy for alle pedagoger som ønsker å berike undervisningen i naturfag.