Utvikling: fra utviklingspsykologi til utviklingsvitenskap
Produktbeskrivelse
Boken "Utvikling: fra utviklingspsykologi til utviklingsvitenskap" tar for seg det tverrvitenskapelige feltet som omhandler menneskets livsløp fra fødsel til død. Denne vitenskapen er essensiell for å belyse og sikre en bedre fremtid for både barn og samfunn. Forfatteren argumenterer for at utvikling er et oppløftende og positivt konsept som krever en grundig og systematisk tilnærming, hvor man ikke kun kan stole på tradisjonell utviklingspsykologi. Ved å overskride faggrenser og utforske ulike områder, får vi en dypere innsikt i utviklingsvitenskapens sammensatte natur. Boken binder sammen teknologi, pedagogikk og fremtidstanker, og gir dermed relevant innsikt for studenter innen en rekke fagfelt som grunnskole- og barnehagelærerutdanning, spesialpedagogikk, barnevernspedagogikk, sosialfag, psykologi og sosiologi. Med en tverrfaglig profil, adresserer denne utgivelsen viktige aspekter ved barns utvikling og stiller kritiske spørsmål ved den pedagogiske styringen i barnehager. Anmeldelser av boken fremhever dens betydning: Kjeld Kjertmann fra Folkeskolen beskriver den som "den absolut vigtigste psykologisk-pædagogiske udgivelse i årtier", mens Malene Moesgaard Ludvigsen omtaler boken som et "wake-up call for alle". Maria Øksnes fra Første Steg avslutter med å påpeke at boken tilfører viktig kunnskap om barns utvikling og utformer en kritisk vinkling på barnehagepedagogikken.