Boken 'Doing Research in Education: A Beginner’s Guide' er skapt for den som er ny innenforskningsfeltet i utdanning. Den gir praktiske råd og veiledning for alle steg i forskningsprosessen, inkludert hvordan man velger hva man skal forske på, formulerer en forskningsspørsmål, velger riktig forskningsmetodologi, og skriver en avhandling. Boken utforsker et bredt spekter av forskningsmetoder, der hver kapittel gir en oversikt over egnetheten og anvendeligheten av den aktuelle tilnærmingen, samt konkrete forslag til hvordan den kan anvendes. Ytterligere kapitler tar for seg navigering i relevant forskningslitteratur, etikk, forskning på sårbare grupper, bruk av teknologi, gjennomføring av forskning på irsk, og hvordan forskning kan knyttes til undervisningspraksis. Kapitlene er skrevet av erfarne forskere innen utdanning, som alle har omfattende erfaring med å veilede studenter gjennom deres første forskningsprosjekt innen utdanning, i tillegg til å ha publisert mye innen feltet selv. Denne boken er nøye utformet for å støtte nye forskere i deres akademiske reise.